رضوان حکیم زاده در نشستی که با حضور مدیرکل آموزشوپرورش استان همدان، معاونان و کارشناسان مناطق مختلف و سرگروههای اجتماعات یادگیری برگزار شد، بر اهمیت تحول از درون کلاسهای درس و مشارکت مؤثر مدارس در فرایند یاددهی ـ یادگیری تأکید شد.
معاون آموزش ابتدایی از ضرورت اجرای بندهای مغفول سند تحول بنیادین سخن گفت و افزود: تغییر واقعی زمانی رخ میدهد که کلاسهای درس از الگوی سنتی خارج شده و به محیطهایی پویا، شاداب، مشارکتی و یادگیرندهمحور تبدیل شوند.
وی ادامه داد: برای نخستین بار آموزشوپرورش در مرکز توجه عالیترین مقام اجرایی کشور، یعنی رئیس جمهور قرار گرفته و برنامه تحول با حمایت کامل در حال اجراست. این برنامه دارای دو بخش اصلی است، عدالت آموزشی که شامل رفع محرومیت، توسعه فضاهای آموزشی و بهرهگیری از فناوری برای ایجاد فرصتهای برابر و اصلاح روشهای یاددهی یادگیری با توسعه روشهای نوین تدریس، بهرهگیری از یادگیری گروهی، خلاقانه و فعال در محیطهای یادگیری است.
وی ضمن تشریح ساختار اجرایی، به ایجاد اجتماعات یادگیری در سطح مدارس اشاره کرد و گفت: در این اجتماعات، معلمان نه فقط دریافتکننده محتوا، بلکه تولیدکننده، تسهیلگر و عامل اصلی تغییر هستند. این رویکرد مبتنی بر باور به توانمندیهای معلمان طراحی شده است.
در این برنامه، برای هر اجتماع یادگیری یک سرگروه آموزشی در نظر گرفته شده که وظیفه هدایت تیم، ایجاد تعامل، دریافت و ارسال محتوای تولیدشده و ارائه بازخورد را دارد. همچنین محتوای تولیدی توسط معلمان در قالب فیلم، اینفوگرافیک، خلاصه کتاب، اسلاید و... در سامانههای مشخص بارگذاری شده و پس از ارزیابی در مخازن استانی و کشوری به اشتراک گذاشته میشود.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حکیمزاده از برگزاری دورههای حضوری توانمندسازی در مشهد و همچنین آموزشهای مجازی در بستر سامانههای آموزش وزارتخانه از جمله "شاد" و "سامانه اجتماعات یادگیری" خبر داد. این آموزشها با هدف آمادهسازی معلمان برای اجرای کلاسهای مشارکتی، گروه محور و یادگیرنده محور انجام میشود.



نظر شما